Projektet på skrift – Budget

Først nu går I i gang med at lægge budgetter. Ellers risikerer I, at bekymringer om mulig pengemangel lægger begrænsninger for jeres aktiviteter, og det er ikke godt for projektet.

Det er en god idé at lave tre budgetter.
Start med at lave et realistisk budget. Kig på aktivitetssedlerne fra da I lavede tidsplan. Hvad koster hver af dem? Tag gerne tilbud og overslag hjem – det giver et bedre budget. Gruppér aktiviteterne til budgetposter. Hvis jeres projekt kræver en professionel projektleder, så sørg for at sætte nok af til lønnen. Husk også at afsætte noget til porto, telefon, administration, kørsel og ikke mindst til revision. Det er ærgerligt at have brugt alle pengene, når regningen fra revisoren kommer.
Lav derefter et ”opskruet” budget. Gå alle posterne fra det realistiske budget igennem. Tænk på, hvor dyrt, det kan blive i værste fald, eller hvis I bruger professionelle i stedet for frivillige.
Lav til slut et ”smertegrænsebudget”. Kig nok engang på alle posterne i det realistiske budget. Hvor kan I spare? Kan delprojekter evt. spares væk uden at det går for meget ud over formålet?