Fundraising – Sponsorater

Virksomheder kan have forskellige interesser i at stå som sponsorer for et projekt, men der er altid et element af reklame i et sponsorat, og det skal I som projektmagere acceptere, hvis I vil forsøge at få sponsorater.

Det betyder, at de virksomheder, som vælger at sponsorere, skal have synlighed. Dette er også en forudsætning for, at de kan lade sponsoratet indgå i virksomhedens regnskab og dermed få en skattemæssig fordel af det.
Ofte kan en forening få en sponsoraftale med en bestemt virksomhed, hvis navn og logo så skal vises på alle annoncer fra denne forening.
I andre tilfælde, f.eks. byggeprojekter, skal sponsor måske have opsat en messingplade, eller en bandereklame.
I får mest ud af sponsorater, hvis de ikke gøres afhængige af en tilsvarende udgift. En billetsponsor kan godt give mere for at få vist sit navn, end det koster at få billetten produceret.
I små lokalsamfund skal I være opmærksomme på, at de forskellige foreninger ikke ”stjæler” hinandens sponsorer. Det skaber splittelse og ødelægger oftest mere end netop jeres projekt gavner.